fbpx
עינת שגיא | תזונה לבריאות

מה עושים עם הארסן באורז?

מה עושים עם הארסן באורז?

מאז שהתפרסמה הכתבה על החומר הרעיל ארסן שנמצא בתוך האורז כמעט כל יום שואלים אותי –

איך את ממליצה לאכול אורז מלא כשיש בו רעל?
מה נאכל עכשיו?
מה עושים לנו? לא השאירו לנו מה לאכול?

אז קודם כל, תנשמו עמוק.

באוכל שלנו יש רעלים. נקודה.
הם מגיעים מכל מיני מקומות – שאריות הדברה, חומרי ניקוי, עשן סיגריות, זיהום אוויר, מתכות כבדות, זיהום תעשייתי… לא חסר.

ארסן (שנמצא באורז) נמצא גם במים וגם באוויר שאנחנו נושמים, ובהרבה מזונות אחרים (לדוגמא, בתפוחים…).

לצערי הרב, אין לנו דרך לברוח ממנו.

הארסן באורז

בחלק מהכתבות מדובר על כך שבאורז הבסמטי יש הכי פחות ארסן, אבל שוב, זה תלוי מאיזו ארץ האורז הגיע, ומה כמות הארסן באדמה של אותה ארץ, או איזור גידול.

בחלק מהכתבות מדובר על כך שבאורז המלא יש יותר ארסן מאשר באורז הלבן. שוב, תלוי מאיפה הוא הגיע.

אנחנו לא יודעים מאיפה מגיע האורז, ויכול להיות שחברות מסוימות מייבאות אורז ממדינות שונות, ולכן רמת הארסן תהיה שונה בכל פעם. לכן, אי אפשר לקחת באופן חד-משמעי את הבדיקות.

איך בכל זאת ממזערים נזקים?

למרות שבמחקר מצאו שאורז מלא מכיל יותר ארסן מאורז לבן, עדיין לא הייתי ממליצה לוותר על האורז המלא ככ מהר.

1. להעדיף אורז בסמטי

2. לשטוף טוב את האורז לפני הבישול

3. לבשל בהרבה מים (כמו שמבשלים פסטה)

4. לגוון – לא לאכול רק אורז, אלא לאכול גם דגנים שונים, כמו למשל : קינואה, כוסמת ירוקה, גריסים וכו'. אם אתם שותים חלב אורז, לגוון מדי פעם עם חלב שקדים או חלב סויה.
אם אתם אוכלים עוד מוצרי אורז – כמו: פריכיות אורז, קמח אורז (במיוחד הרגישים לגלוטן), דפי אורז ואטריות אורז, (מהמטבח האסייתי), חומץ אורז (כנ"ל), שמן אורז (שנמצא בעיקר במזונות מעובדים), חלב אורז ועוד – כדאי להתחיל לצמצם את צריכתם.

ובאופן כללי, בכל קבוצות המזון כדאי לגוון. גם כדי לא להשתעמם, ולהימנע מתסכולים (מה שיכול לגרום לשבירה או אכילת יתר). וגם למקרה שמזון מסוים מכיל יותר רעלים, או שאחד המזונות גורמים לאלרגיה סמויה בגוף או אי סבילות, כי כשהחשיפה היא לא יום יומית, לגוף הרבה יותר קל להתמודד איתו.

חוסר גיוון בתפריט מפר את האיזון בגוף – בזמן שנוצר עודף בחלק מהרכיבים, נוצר חסר ברכיבים אחרים. עודף רכיבים עלול לגרום לעומס על הכליות, והחסר גורם לנזק לתאים.

אז תשמרו על גיוון, ותיקחו אחריות רק על מה שאתם יכולים.
והכי חשוב, לא להיות בלחץ. יש דברים שלא בשליטתינו, ואין טעם שנדאג סתם. גם דאגות מרובות משפיעות על הבריאות שלנו.

רוצים לקחת אחריות על הבריאות?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט