fbpx
עינת שגיא | תזונה לבריאות

אין שום בעיה עם גלוטן וסוכר

אין שום בעיה עם גלוטן וסוכר

חדשות מסעירות : אין שום בעיה עם גלוטן וסוכר !

כן כן, מה ששמעת – אין שום בעיה עם גלוטן* וסוכר** .
ולא, זה לא "מחקר חדש שקובע". זו אני שקובעת. ואני גם אסביר.

* אלא במקרה של צליאק
** סוכר מעובד

מה הבעיה עם גלוטן – גלוטן הוא חלבון שנמצא בחיטה, כוסמין, שעורה ושיפון.
הוא קשה מאוד לעיכול, ובכמויות גדולות הוא עלול לגרום לבעיות מעיים עד כדי
חסימת מעיים.

מה הבעיה עם סוכר – הוא מחליש את מערכת החיסון, מעלה את חומציות הדם
וגורם לאיבוד סידן, יוצר ליחה, מהווה מצע לחיידקים ופטריות, גורם לעששת, גורם לאיבוד ויטמינים ומינרלים.

אז רגע, איפה החדשות פה?

הבעיה היא לא עם הגלוטן והסוכר, אלא עם הכמויות שלהם בתפריט שלנו.
תפריט ממוצע מכיל גלוטן וסוכר כמעט בכל ארוחה ביום. מזונות כמו : לחם, פסטה,
פתיתים, קוסקוס, בורגול, סולת, שניצל טבעול, דגני בוקר, פתית, לחמית – שנמצאים כמעט בכל בית, מכילים קמח חיטה (שמכיל גלוטן) וחלקם מכילים גם סוכר. סוכר גם נמצא במעדנים, סלטים קנויים, רטבים מוכנים לסלט – ובעצם כמעט בכל מוצר מעובד.

ומה בעיה עם דיאטות ללא גלוטן וללא סוכר? התחליפים!
רוב האנשים שמנסים להוציא את הגלוטן והסוכר מהתפריט, משתמשים בתחליפים
מעובדים אחרים, למשל :

במקום סוכר, משתמשים בממתיקים מלאכותיים (כמו סוכרזית, למשל) שהם בעצם רעלים מתוקים. הבעיה היא, שבגלל הטעם המתוק שלהם, הם גורמים לגוף להתנהג כאילו נכנס סוכר לגוף, ועלולים בהמשך לגרום לסוכרת. חלקם התגלו בטעות כשניסו להפיק כימיקלים אחרים (כמו למשל חומר הדברה חדש). כולם נחשדים כמסרטנים, וצריכתם אסורה או מוגבלת בהרבה מדינות.

במקום קמחים שמכילים גלוטן (חיטה, כוסמין, שעורה, שיפון), משתמשים בדגנים מעובדים אחרים שמכילים חומרים שאמורים לדמות את פעולת הגלוטן באפייה, כמו עמילן תירס (=סוכר), עמילן תפוחי אדמה (=סוכר), מייצבים, חומרי תפיחה, משפרי אפיה ועוד.

מוצרים מעובדים שהם ללא גלוטן וסוכר הם עדיין מוצרים מעובדים.
אם אוכלים בורקס מקמח ללא גלוטן, זה עדיין בורקס שעשוי מקמח, ומכיל שמן. והוא משמין ומזיק ממש כמו בורקס שמכיל גלוטן.

נכון שתעשיית המזון ללא גלוטן אולי טובה לחולי הצליאק, ותעשיית המזון ללא סוכר אולי טובה לחולי סוכרת (גם זה בספק), אך הן עושות מאמצים לזרוע אשליות בקרב הצרכנים, כדי שיאמינו שדיאטה ללא גלוטן וסוכר היא בריאה יותר ואפילו תגרום להרזיה. היום, רוב האנשים שקונים מוצרים ללא גלוטן וסוכר עושים את זה מטעמי בריאות או משקל ולא מטעמים רפואיים. אנשים שאין להם שום בעיה לעכל גלוטן ובכל זאת משלמים אלפי שקלים למכון גמילה מגלוטן.

החדשות הטובות הן
מי שאוכל תפריט מאוזן ומקפיד על תזונה טבעית, באופן אוטומטי כמעט ואין לו
גלוטן וסוכר בתפריט. ואז, אין בכלל בעיה .

לכן, המטרה צריכה להיות – לאזן את התפריט, לאכול בריא וטבעי, ולאו דווקא להוציא את הגלוטן והסוכר מהתפריט.

איך מצמצמים סוכר וגלוטן ללא מאמץ?
1 – מחליפים את הלחם של הבוקר בפירות
2 – משתמשים בקמח קטניות במקום קמח חיטה
3 – במקום לחם עם הסלט, מוסיפים קינואה/עדשים
4 – את החומוס מנגבים עם ירקות במקום עם פיתה
5 – במקום סנדוויצ'ים לדרך, לוקחים פירות וירקות

כתיבת תגובה

סגירת תפריט